Η αλλαγή σχεδιαστικής φιλοσοφίας για το Impreza και η υιοθέτηση του 5θυρου αμαξώματος, σηματοδοτεί και την παρουσίαση του καλύτερου STi που φτιάχτηκε ποτέ, ενός αυτοκινήτου εκρηκτικού όσο και διασκεδαστικού, πραγματικού «όπλου» στα χέρια όσων ξέρουν και μπορούν να αξιοποιήσουν τις τεράστιες δυνατότητές του
Η αλλαγή φιλοσοφίας που αποφάσισε η Subaru για το νέο Impreza ήταν φυσικά αδύνατο να αφορά το STi, το εμβληματικό μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας που την έκανε δημοφιλή παγκοσμίως.
Ακριβώς μάλιστα λόγω της πιο «οικογενειακής» αίσθησης των υπόλοιπων εκδόσεων του Impreza, τώρα τονίζεται ακόμα περισσότερο ο καθαρόαιμος σπορ χαρακτήρας του STi, που δεν είναι πια η φυσιολογική κατάληξη της γκάμας στην κορυφή της, αλλά ένα πολύ διαφορετικό αυτοκίνητο.
Αυτό που είναι κοινό, φυσικά, είναι το 5θυρο αμάξωμα, που αν και δεν αποτελεί απαραίτητα πλεονέκτημα για τις υπόλοιπες εκδόσεις της σειράς, αφού προσφέρει μικρότερο χώρο αποσκευών από το προηγούμενο σεντάν, είναι σίγουρα πολύ πιο κατάλληλο για το STi, καθώς ένα χάτσμπακ είναι προφανώς πολύ πιο σπορτίφ σε εμφάνιση από ένα σεντάν.
Αρκετά κοινά υπάρχουν και στο εσωτερικό, αν και το εξαιρετικό μπάκετ της Recaro δεν είναι απλώς ένα πρόσθετο στοιχείο εξοπλισμού σ' ένα ακριβότερο μοντέλο, αλλά η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα σε μια απλώς καλή και σε μια πολύ καλή θέση οδήγησης.
Κατά τα άλλα το εσωτερικό θυμίζει αρκετά τα υπόλοιπα Impreza και θυμίζει και το πρακτικό πνεύμα των Ιαπώνων, που δεν αδιαφορούν για το πού θ' αφήσεις το τηλέφωνο ή τα γυαλιά σου, ακόμα και σ' ένα καθαρόαιμο σαν το STi και προσπαθούν ακόμα και σ' αυτό να σου κάνουν τη ζωή ευκολότερη με λεπτομέρειες όπως οι μεγάλοι εξωτερικοί καθρέφτες και τα μεγάλα σκιάδια.
Βεβαίως αυτό το πρακτικό πνεύμα σημαίνει ότι δεν μπορεί να περιμένει κανείς ιδιαίτερες πολυτέλειες στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, που όμως είναι εξαιρετικά προσεγμένο κατασκευαστικά και ποιοτικά πολύ καλό, με άψογη συναρμολόγηση που δεν αφήνει περιθώρια για τριγμούς και ανεπιθύμητους θορύβους.
Οι χώροι για τους επιβάτες είναι πολύ άνετοι, ενώ ο χώρος αποσκευών με τα 301 λίτρα βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο της κατηγορίας (αφού η ύπαρξη του πίσω διαφορικού μειώνει το βάθος του).
Το γεγονός ότι το STi προσφέρεται πλέον ως κάτι το ξεχωριστό αντανακλάται και στην αυξημένη (σε σχέση με το παρελθόν) τιμή του, που φτάνει τα 54.900 ευρώ, σε μια έκδοση με πολύ πλούσιο εξοπλισμό όμως, που ανταποκρίνεται σ' αυτή την τιμή και περιλαμβάνει (εκτός του υποχρεωτικού ABS) 6 αερόσακους, ρυθμιζόμενο σύστημα ελέγχου ευστάθειας, χειριστήρια ηχοσυστήματος (ραδιο-CD με 10 ηχεία) στο τιμόνι, cruise control με χειριστήρια στο τιμόνι, το σύνηθες ηλεκτρικό πακέτο, σύστημα πλοήγησης με οθόνη 7 ιντσών, αυτόματο κλιματισμό, Hill Start Assist, φώτα Xenon, ζάντες αλουμινίου 18'', προβολείς ομίχλης κλπ.
Αυτό που διαφοροποιεί όμως το αυτοκίνητο από τα άλλα Impreza, δεν είναι βέβαια ο καλύτερο εξοπλισμός, αλλά τα μηχανικά μέρη και η συνολική λειτουργία τους. Ο κινητήρας τούρμπο των 2,5 λίτρων με τους 300 ίππους είναι εξαιρετικός, δυνατός, εύστροφος, με άφθονη ροπή, αλλά δεν είναι μόνο αυτό που τον κάνει ξεχωριστό, ούτε οι εξαιρετικές επιδόσεις που χαρίζει στο αυτοκίνητο.
Είναι και το γεγονός ότι δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε τρία διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας, προσαρμόζοντας έτσι τα χαρακτηριστικά του στις διαθέσεις του οδηγού και τις απαιτήσεις που αυτές δημιουργούν.
Έτσι, στο Intelligent mode (I) η λειτουργία είναι απολύτως γραμμική και η οδήγηση γίνεται χωρίς «ξεσπάσματα», κάτι που εξοικονομεί και καύσιμο (ακόμα και έτσι πάντως, η κατανάλωση παραμένει υψηλή).
Στο Sport mode (S) η λειτουργία είναι λιγότερο γραμμική και υπάρχει ένα ξέσπασμα ψηλά που είναι ξεκάθαρο ότι προδιαθέτει για πιο σπορ ρυθμούς, ενώ το Sport Sharp mode (S#) είναι προφανές ότι απευθύνεται στον οδηγό που βρίσκεται μόνος του στο δρόμο (ή την πίστα) κι έχει αποφασίσει να ...ξεσαλώσει, οπότε ο κινητήρας γίνεται συνολικά πιο «ζωντανός», έχει πιο άμεση απόκριση στο πάτημα του γκαζιού σε όλη την κλίμακα των στροφών κι εμφανίζεται συνολικά πιο δυνατός (και βέβαια πιο λαίμαργος!)
Την συνολική εικόνα συμπληρώνει το καλό εξάρι κιβώτιο, που είναι ακριβές και θετικό, με σωστή κλιμάκωση των σχέσεων και συνολικά καλύτερο σε λειτουργία και αίσθηση από αυτό του Impreza WRX που οδηγήσαμε πρόσφατα, αν και διατηρεί κι αυτό μια «σφιχτή» αίσθηση στο κούμπωμα των ταχυτήτων κατά τις γρήγορες αλλαγές.
Η οδική συμπεριφορά του STi όχι απλώς είναι καλύτερη από αυτή οποιουδήποτε άλλου Impreza, συμπεριλαμβανομένου και του προηγούμενου STi, αλλά είναι πλέον περισσότερο ρυθμίσιμη από ποτέ, χάρη στα συστήματα επιλογής του τρόπου λειτουργίας του κινητήρα και του συστήματος ελέγχου ευστάθειας, όπως και του συστήματος κατανομής της ροπής εμπρός-πίσω από το κεντρικό διαφορικό (το οποίο επίσης προσφέρει ένα σωρό επιλογές, από εντελώς αυτόματη μέχρι χειροκίνητη επιλογή του ποσοστού της ροπής που πάει στον κάθε άξονα, αν και στην τελευταία περίπτωση μάλλον πρέπει να είσαι οδηγός επιπέδου Σόλμπεργκ για να βρεις τη σωστή κατανομή κατά περίπτωση, ανάλογα με τις συνθήκες ου δρόμου!)
Το απλούστερο, βέβαια, είναι να βάλεις το διαφορικό στο Auto, οπότε έχεις ένα πολύ καλό σπορ αυτοκίνητο με άφθονη δύναμη, που βάζει μια χαρά τη ροπή στο δρόμο, που έχει πολύ καλό κράτημα, που είναι αρκετά ουδέτερο αλλά και «ρυθμίσιμο» (η κατανομή της ροπής είναι 41-59% εμπρός-πίσω) και που γίνεται ακόμα πιο ρυθμίσιμο με την επιλογή Off για το VDC, το σύστημα δυναμικού ελέγχου του αυτοκινήτου.
Το καλό τιμόνι είναι ακριβές, έχει σωστή αίσθηση και βοηθάει τον οδηγό στις οδηγικές αναζητήσεις του, ενώ πολύ καλά είναι και τα φρένα της Brembo, δυνατά και με καλύτερη αίσθηση από εκείνα του WRX. Συνολικά ένα αυτοκίνητο που χαίρεσαι να οδηγείς και που αντιπροσωπεύει με τον καλύτερο τρόπο αυτό που αποκαλούμε οδηγική απόλαυση.
Από εκεί και πέρα, αν κάτι σε ...τσιγκλάει για πειράματα κι αν έχεις τις γνώσεις και τις ικανότητες για να επιλέξεις ρυθμίσεις, τότε μπορείς ν' αρχίσεις τις επεμβάσεις και τους πειραματισμούς με τα διάφορα συστήματα που σου προσφέρει η Subaru.
Όρεξη νάχεις και χρόνο για δοκιμές και μπορείς να κάνεις αυτό το αυτοκίνητο να συμπεριφέρεται μ' ένα σωρό διαφορετικούς τρόπους, χωρίς πάντως να γίνεται ποτέ απρόβλεπτο και ατίθασο κι αυτό είναι η μεγαλύτερη επιτυχία των Ιαπώνων.
Ακόμα και τον τρόπο κατανομής της ροπής στην αυτόματη ρύθμιση μπορείς να διαλέξεις, πιο άμεσο στο Auto+ και πιο ομαλό στο Auto-, ανάλογα να δίνεις προτεραιότητα στη σταθερότητα ή στην ευελιξία.
Και βέβαια υπάρχει και η χειροκίνητη ρύθμιση με 6 διαφορετικές θέσεις του διακόπτη επιλογής, με την οποία μπορείς να φτάσεις την κατανομή της ροπής μέχρι και στο 50-50%.
Με το νέο STi η Subaru προσφέρει μια εξαιρετική μηχανή οδηγικής απόλαυσης που πολλοί μπορούν να οδηγήσουν, αλλά λίγοι μπορούν ν' αξιοποιήσουν. Η δύναμη και οι πάμπολλες δυνατότητες ρύθμισης αυτού του αυτοκινήτου είναι κάτι που χρειάζεται μεγάλες ικανότητες και ακόμα μεγαλύτερη εμπειρία για ν' αξιοποιηθούν στο έπακρο (κι αυτό το τονίζουμε πάντα, γιατί δυστυχώς υπάρχουν και κάποιοι που αγοράζουν -για τους ίδιους ή, ακόμα χειρότερα, για τα παιδιά τους- τέτοια αυτοκίνητα, χωρίς να έχουν τις γνώσεις και τις ικανότητες να τα χειριστούν με ασφάλεια).
Το καλό είναι ότι, προσφέροντας και τη δυνατότητα του «όλα αυτόματα», δίνει την ευκαιρία στον καλό (πάντα) αλλά λιγότερο έμπειρο οδηγό να οδηγήσει στα σίγουρα με ταχύτητα αλλά και ασφάλεια, μαθαίνοντας να τιθασεύει τη μεγάλη ισχύ και τη θηριώδη ροπή με τη βοήθεια της μόνιμης τετρακίνησης και των ηλεκτρονικών.
Κι από εκεί και πέρα, ν' αρχίσει να πειραματίζεται με διαφορετικές ρυθμίσεις, που θα του δώσουν τη δυνατότητα να μάθει και να διασκεδάσει.
Τι κρίμα που όλα αυτά κοστίζουν!...
Υπέρ
- Οδική συμπεριφορά
- Μόνιμη τετρακίνηση με πολλές επιλογές ρύθμισης
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Ρύθμιση λειτουργίας κινητήρα με 3 επιλογές
- Φρένα
- Εξαιρετικά καθίσματα Recaro
- Εξοπλισμός
Κατά
- Κατανάλωση
- Χώρος αποσκευών
- Άνεση
- Βαρύς συμπλέκτης